Akcijski plan unaprjeđenja oralnog zdravlja djece

Izostanak sustavnih preventivnih programa na nacionalnoj razini u Republici Hrvatskoj rezultirao je poražavajućim stanjem oralnog zdravlja djece i odraslih. Najbolje se to vidi iz usporedbe KEP indeksa dvanaestogodišnjaka u RH s vrijednostima KEP-a u drugim europskim zemljama (Slika 1).

Specifičnost kvalitetnih preventivnih programa je da nisu zamijećeni u javnosti, jer njihova uspješna provedba najčešće znači i izostanak specifične bolesti. Ovako visok KEP indeks rezultat je nebrige o oralnom zdravlju djeteta od najmlađe dobi. I dok se doktori dentalne medicine u primarnoj stomatološkoj zaštiti svakodnevno bore s posljedicama ovakve nebrige, nužno je što prije pristupiti provedbi preventivnih programa koji će značajno smanjiti pojavnost karijesa od najranije dobi pa do duboke starosti. 

Gledano s javnozdravstvenog, ali i financijskog aspekta, preventivni programi su najučinkovitiji i u konačnici najjeftiniji. 

 

2. Uvod

Ciljanim preventivnim programima, koji će se provoditi u svim osnovnim školama u Republici Hrvatskoj, može se obuhvatiti cjelokupna populacija osnovnoškolske dobi, budući je osnovnoškolsko obrazovanje obvezno. Programi će se odvijati u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta RH te s Agencijom za odgoj i obrazovanje.

Idealno je započeti s programima zaštite trajnih zuba u prvim razredima osnovne škole, jer je to dob kada niču prvi trajni zubi, pa ih se može na vrijeme zaštiti. Podizanjem svijesti kod djece i roditelja o važnosti oralne higijene, redovitim posjetima stomatologu kao i mogućnostima preventivne zaštite trajnih zuba (prvenstveno šestica) pečaćenjem, nužno će imati za posljedicu pad KEP indeksa. 

Osim prevencije karijesa trajnih zuba, u osnovnim školama je predviđen i program kojim će se pokušati minimizirati posljedice traume zuba koje se najčešće događaju kod djece u dobi od 8 do 10 godina, i to za vrijeme boravka u školi. 
 

3. Ciljevi

Opći:

Radna skupina za preventivu i promicanje zaštite oralnog zdravlja Nacionalnog povjerenstva za djelatnost dentalne medicine usvojila je prijedloge nekoliko programa kojima će se, u kratkom roku, unaprijediti preventiva dentalnih bolesti (čime će se poboljšati i opća kvaliteta života), a što je sustavno zanemarivano tijekom proteklih više od dvadeset godina. 

Specifični:

  • Podizanje svijesti o oralnoj higijeni i prehrani
  • Osvješćivanje o nužnosti redovitih kontrolnih stomatoloških pregleda
  • Prevencija dentalne anksioznosti
  • Smanjivanje:
    • propisivanje antibiotika koje je inače potrebno kod teških oralnih stanja kao posljedice neliječenog karijesa
    • potreba za skupim ortodontskim liječenjem
    • straha koji se javlja kad je dijete prvi put dovedeno stomatologu zbog neizdržive boli i oticanja
  • Minimiziranje posljedica dentalnih trauma nastalih u školi
  • Smanjivanje KEP indeksa, kao potvrda učinkovitosti predloženih programa.
 

4. Plan programa

Plan djelovanja obuhvaća sljedećih pet programa:

 

4.1.  „DAJ ŠEST“

Preventivni program podizanja svijesti djece o postojanju i važnosti prvih trajnih kutnjaka prezentiran kroz strip kao njima blizak format.

 

Uvod

  • Kod dvanaestogodišnjaka, čiji je prosječan KEP iznad 4, nalazimo da najčešće šestice (bar dvije a nerijetko i sve četiri) imaju karijes, ispun ili su izvađene
  • Roditelji, a posebno djeca, često uopće ne primjećuju da se radi o trajnom zubu, jer niče prvi, a ne postoji mliječni prethodnik koji ispadne.
  • Stoga je opravdano čim ranije ukazati na važnost pravilne oralne higijene i pravovremene zaštite prvih molara pečaćenjem.
  • Program će se provoditi u svim prvim razredima osnovnih škola u RH


Aktivnosti

  • Svaka škola dobit će plakat na kojem je otisnut strip s ključnim porukama. Pripremit  će se i power‐point prezentacija s istim stripom.
  • Ovisno o opremljenosti učionica, učitelji/ce će pomoću plakata ili projekcijom ppt prezentacije na zidu, kroz strip educirati djecu o problematici.
  • U sklopu akcije organizirat će se i natječaj za najbolje likovne radove na ovu temu.
  • Prezentacija programa na stranicama MIZ
    • Savjeti za djecu
    • Korisni savjeti za roditelje
    • Upute za učitelje


Pokazatelji provedbe:  

  • Praćenje kretanja broja kontrolnih pregleda i pečaćenja kroz CEZIH
  • Sudjelovanje razreda u natječaju za najbolji likovni rad

Rok: početak školske 2015/16 godine i dalje svake sljedeće školske godine

 
 

4.2.  „PRAZNICI SU ZA TEBE, ALI NE I ZA TVOJE ZUBE“

ukazati na važnost redovite oralne higijene i tijekom školskih praznika

 

Uvod

  • Praksa je pokazala da se u prvim jesenskim mjesecima bilježi povećan broj karijesa i bolesti usne šupljine. Razlog ovom je u nebrizi za održavanje zubne higijene tijekom ljetnih mjeseci kada su djeca na ljetnim školskim praznicima.
  • Oralna higijena je često zanemarena i tijekom zimskih praznika, no oni kraće traju pa su posljedice manje.
  • Cilj akcije je spriječiti povećanje broja karijesa i bolesti usne šupljine tijekom ljetnih mjeseci.


Aktivnosti

  • Učenicima osnovnih škola će se podijeliti kompleti: zubna četkica/pasta i informativni letak na kojem će biti otisnuta ilustracija programa (kako ova akcija koja ukazuje na ozbiljan zubozdravstveni problem ne bi bila percipirana tek kao puko dijeljenje promotivnog materijala).
  • Prezentacija programa na stranicama MIZ
    • Savjeti za djecu
    • Korisni savjeti za roditelje
    • Upute za učitelje

Rok: krajem zimskog i ljetnog polugodišta svake školske godine

 

4.3.  „PRVA POMOĆ OZLIJEĐENOM ZUBU“

Povećati uspješnost terapije nakon traume zuba - proces cijeljenja nakon traume započinje odmah ako se sa zubom postupi ispravno!
 

Uvod

  • Gotovo polovica populacije djece do dobi od 10 godina doživjelo je neku vrstu dentalne traume, koja se najčešće događa u dobi od 8 do 10 godina i to u školi.
  • Nerijetko djelatnici škola ne znaju kako pravilno postupiti, djeca satima ostaju u školi nakon traume i trpe bolove dok izbijeni zub nije zbrinut na odgovarajući način.
  • Najteži oblik traume je izbijanje zuba, a najčešće su zahvaćeni gornji trajni sjekutići.
  • Uspjeh terapije ovako teške traume uvelike ovisi o stanju izbijenog zuba i brzini intervencije.
  • Kako bi se zub mogao uspješno reimplatirati potrebno ga je pohraniti u odgovarajućem mediju.
  • Posebno izrađeni naputak omogućit će smireno, žurno i pravovremeno postupanje djelatnika škole u slučaju dentalne traume. 


Aktivnosti

  • Opremiti svaku osnovnu školu na području Republike Hrvatske (851 matična i 1220 područnih škola) kompletom za žurni postupak pri dentalnoj traumi.
  • Komplet obuhvaća kutiju sa:
    • slikopisnim naputkom o postupanju,
    • bočicom s medijem za čuvanje izbijenog zuba ili fragmenta
    • kartonom na koji djelatnici škole, odmah po primitku kompleta, upisuju kontakte najbližih stomatologa
    • evidencijom zanavljanja medija.
  • Prezentacija programa na stranicama MIZ
    • Savjeti za djecu
    • Korisni savjeti za roditelje
    • Upute za učitelje

Rok: tijekom školske 2015/16 godine. Škole samostalno kupuju nove medije nakon što ih potroše ili im istekne rok. 

 

4.4.  „PROMOCIJA ORALNOG ZDRAVLJA KROZ ZDRAVSTVENI ODGOJ“

Edukacija o pravilnoj prehrani i podizanje svijesti o značaju oralne higijene i redovitih posjeta stomatologu

Aktivnosti

  • Edukacija bi se provodila prikazivanjem filma u trajanju 45 minuta kojeg su studenti SFZG napravili upravo u ovu svrhu.
  • Na području grada Zagreba, odnosno tamo gdje je to moguće, edukaciju će provoditi studenti 6. godine SFZG, kao dio nastavnog plana i programa.
  • Svi učenici dobit će jednaku, točnu informaciju o ovoj temi te neće ovisiti o pojedinačnom znanju nastavnika koji inače provode zdravstveni odgoj.
  • Prezentacija programa na stranicama MIZ i SFZG
    • Savjeti za djecu
    • Korisni savjeti za roditelje
    • Upute za učitelje

Partner u akciji: Stomatološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Rok: tijekom školske 2015/16 godine i dalje. 

 

4.5.  DONOŠENJE NACIONALNIH SMJERNICA ZA ODREĐIVANJE  INDIVIDUALNOG KARIJES-RIZIKA TE PROPISIVANJE POSTUPAKA INDIVIDUALNE PREVENCIJE I TERAPIJE

Uvod

  • Osim opisanih preventivnih programa koji će se provoditi na općoj populaciji, potrebno je standardizirati postupke i promovirati najbolju praksu, kako kod preventivnih tako i kod terapijskih zahvata u stomatološkoj ordinaciji.
  • Utvrđivanje individualnog karijes-rizika svakog pacijenta pretpostavka je učinkovitih preventivnih, ali i terapijskih zahvata.
  • Cilj je osigurati ujednačene standarde pružanja individualne stomatološke zaštite i olakšati kolegama nespecijalistima, dječje i preventivne stomatologije, rad s djecom.


Aktivnosti

  • Radna skupina za preventivu i promicanje zaštite oralnog zdravlja donijet će smjernice za određivanje individualnog karijes-rizika te propisati postupke prevencije i terapije prema dobi djeteta (posebno će se voditi računa o primjeni fluorida i ostalih remineralizacijskih sredstava).
  • Uključivanje algoritama procjene rizika od karijesa u informatičku podršku rada ordinacija dentalne medicine.
  • Objavljivanje smjernica kroz partnerski odnos u stručnim tiskovinama.  

Rok: do kraja 2015. godine.